r t t y - b u l l e t i n 50 -------------------------- 50xx50 50xxxx50 wekelijks bulletin van pi50vrz/a. 50xxxxxx50 landelijk zendstation van de vrza, 50xxx xxx50 d e vereniging van radio zend amateurs. 50xxx 50 xxx50 q t h : apeldoorn - regio 05 50xxx vrza xxx50 locator : c m 70 b - j o 22 x f. 50xxx jr xxx50 frequenties apeldoorn: 7.042 mhz lsb., 50xxx xxx50 145.250 mhz en 433,575 mhz fm. rondstralend. 50xxxxxx50 relais limburg: 144.775 en 433.250 mhz. vert. 50xxxx50 relais kagerland: 145.225 mhz.fm vert.rondstr. 50xx50 relais friesland: 430.025 mhz (23cm niet meer) 50 datum : zaterdag 22 - 12 - 2001. redactie deze week : pe1oph theo. dit bulletin wordt uitgezonden met een snelheid van 50 baud en een toonshift van 170 hz.( 1275 hz - 1445 hz) en op 40m in de mode lsb. de regellengte is 68 tekens. ---pi50vrz/a---- relayering bij pa5wim, pi4kgl en pi2hvn via pa3ffz- goedenmorgen beste meeschrijvers vanuit apeldoorn. wat mogen we u vanmorgen aanbieden: 1. twee dagen treinen volgen via aprs. 2. de agenda 3. heathkit deel 1. 4. de kerstman belaagd. ---------------------------------------------------------pi50vrz/a-- ad1. twee dagen treinen volgen via aprs. ================================== op vrijdag 28 en zaterdag 29 december is het voor de aprsliefhebbers mogelijk om dank zij de inzet van remco, pe1mew uit apeldoorn ritten van de vsm ( veluwse stoomtrein maatschappij ) via aprs te volgen. op vrijdag 28/12 kan men vanaf ongeveer 13.00 u tot ongeveer 17.00 u l.t. de rijdende velddag volgen vanuit de wagon die ingericht is als shack voor ,,zendamateurs onder stoom'', een rit tussen apeldoorn en eerbeek v.v. hiervoor wordt de call pa6vsm gebruikt. om de zekerheid te hebben, dat de aprs-verbinding ook landelijk te volgen is, wordt langs het traject, in de omgeving van loenen (op de veluwe) een digi geplaatst. op zaterdag 29 december wordt met twee historische diesellocs en wat historische rijtuigen een rit gemaakt van beekbergen via apeldoorn naar de maasvlakte en terug. ook hier kan, dank zij de medewerking van de inspectie verkeer en waterstaat, de vroegere rdr, gebruik ge- maakt worden van de call pa6vsm. dit station zal tussen 08 en 19 uur l.t. in gebruik zijn op 144.800 mhz. ---pi50vrz/a--- relayering bij pa5wim, pi4kgl en pi2hvn via pa3ffz-- ad2 de agenda: ============= vrijdag 28 december: pa6vsm ,,zendamateurs onder stoom'' tussen 13 en 17 uur op aprs, 2m, 70cm, 50mhz en hf. de route ligt tussen apeldoorn en eerbeek. zaterdag 29 ,, : pa6vsm alleen als aprs-station 08.00 - 19.00 uur l.t. op 144.800 mhz. zaterdag 29 ,, : oudejaarsuitzending pi50vrz/a. zaterdag 5/1/2002 : pi50vrz/a is weer pi4vrz/a. zaterdag 19-01-2002: 09.30-15.30 radiobeurs kayersheerdt apeldoorn. zaterdag 23-02-2002: noordelijk amateurtreffen martinihal groningen. ---pi50vrz/a--- relayering bij pa5wim, pi4kgl en pi2hvn via pa3ffz-- ad3 heathkit deel 1/2: ( aangeleverd door michiel, pe1scm ) ===================== merken zoals icom, yaesu en kenwood bestonden nog niet zo'n 30 jaar geleden. wie in die tijd voldoende geld had en het niet erg vond om een beetje met de nek aangekeken (je hoorde je apparatuur immers zelf te bouwen) te worden, moest in de verenigde staten een trans- ceiver kopen. in dat land was keus te over. om eens een paar merken uit die tijd te noemen: swan, hammarlund, realistic, lafayette, hallicrafters en vanzelfsprekend eenzaam aan de top collins. is het vandaag de dag een eenvoudige zaak een bestelling in amerika te doen, dat lag in die jaren toch wat moeilijker. allereerst waren bovengenoemde merken sterk gericht op de eigen amerikaanse markt en dus waren de voedingen geschikt voor 110 volt en niets anders. dan was de amerikaanse dollar in dit tijd astronomisch duur in ver- gelijking tot de nederlandse gulden en waren er extra invoerhef- fingen op spullen uit de usa en die beliepen wel 50 procent. nu waren er wel lieden met een 'vliegend familielid' en deze boffers wisten dan met een geheimzinnig gezicht te vertellen dat het alle- maal wel los liep met de aanschafprijs. op de bijzonderheden daarvan zullen we hier maar niet ingaan, maar dat het met de douane-controle op schiphol in die jaren wel meeviel is wel een gerechtwaardigde veronderstelling. hoe dan ook, zij behoorden tot de happy-few. een kleine amerikaanse onderneming, heathkit,had een toekomstvisie. ze redeneerden als volgt: als het voor een zendamateur in principe een schande is als die zijn apparatuur kant en klaar koopt dan zou- den we in dat gat in de markt kunnen springen door de assemblage aan hem over te laten. niet alleen zijn we daardoor veel goedkoper dat alle bestaande merken maar bovendien kan de amateur zeggen dat hij het zelf heeft gemaakt. dat was een leuke redenering maar die zou alleen opgaan indien 1) de schakeling, inclusief alle componenten, 100 procent betrouwbaar en nabouwzeker was (denk aan de spreiding in componenten). 2) er foef- jes bedacht konden worden om ook degenen die niet over meetinstru- menten beschikten de afregeling tot een goed einde te laten brengen en 3) er bij iedere te assembleren bouwset een zeer uitvoerige hand- leiding zou zitten. die betrouwbaarheids-eis werd door de ingenieurs van de ontwikkel- afdeling vervuld door nummer een component of schakeling op zijn tenen te laten lopen: liever een trap extra dan de kans dat de na- bouwer een onbevredigend eindresultaat zou halen. heathkit slaagde in zijn opzet, de bouwpakketjes waren tot in de puntjes verzorgd. ieder componentje was apart verpakt en voorzien van een codering. hoorde er een kastje bij dan was geen gaatje verkeerd geboord en de bouwsets waren zodanig compleet dat zelfs het stickertje dat op de achterkant van het kastje moest worden geplakt werd bijgeleverd. het meest opmerkelijk waren hun bouwbeschrijvingen. daarin werd veelal begonnen met een cursus solderen, gevolgd door een hoofdstuk over componentherkenning, waarna stap voor stap de assemblage van de bouwset werd doorgenomen, veelal met behulp van duidelijke teke- ningen en waar nodig waarschuwingen als een component verkeerdom gesoldeerd zou kunnen worden. na het insolderen van een component behoorde dat in het bouwboek te worden afgevinkt om vooral te voor- komen dat iets overgeslagen zou worden. ( deel 2 wordt volgende week uitgezonden ) ---pi50vrz/a--- relayering bij pa5wim, pi4kgl en pi2hvn via pa3ffz-- ad4 de kerstman belaagd: ======================= zo vlak voor kerstmis is het altijd leuk om wat van deze bewoner van koude streken te horen. we vonden een een verhaal over deze liefheb- ber van de rendierslede in het laatste pi4wno-bulletin: santa's flight check. -------------------- het noordpoolkantoor van het ,federal aviation agency' (faa) ontving de opdracht, dat alle vliegende machines in zijn gebied een jaar- lijkse veiligheidscontrole moesten krijgen. dus beukten de faa-man- nen op de deur van santa's grot en kondigden aan, dat de slede en de rendieren een grondige mechanische inspectie moesten ondergaan, gevolgd door een test van santa's vliegkwaliteiten. santa ergerde er zich een beetje aan, dat het ambtenarendom tot zelfs in deze uithoek van de wereld was doorgedrongen, terwijl hij bezig was met het voor- bereiden van zijn complexe vluchtplan voor alle schoorstenen in de wereld. hij was van mening, dat zijn slede na een opknapbeurt, en zelfs nu voorzien van een gps-ontvanger geen behoefte had aan zulk een klein- zielig ambtenarengedoe. de faa-burokraat (e.scrooge de derde) verklaarde, dat weigering zou resulteren in een onmiddellijk vliegverbod voor santa en de bezor- ging door ups zou worden overgenomen. met tegenzin ging santa accoord en vroeg waarom mr.scrooge zo'n lan- ge, platte doos bij zich had. dat zou hem nog wel uitgelegd worden. de faa-man gaf een groep deskundigen opdracht het onderstel van de slee te controleren, evenals de hoeven van de rendieren en tevens ook de 'ho-ho'-zender. ,we zullen nu een testvlucht doen om uw vliegkennis te onderzoeken.' kondigde mr. scrooge aan. men spande de rendieren in, stapte met z'n allen in de slee en toen werd het mysterie van de lange, platte doos opgelost: de faa-man haalde er een jachtgeweer uit. ,,waar is dat in hemelsnaam voor nodig?'' vroeg de geschokte santa, ,,is dit een overval?'' ,,maak je geen zorgen santa'' antwoordde on- ze mr.scrooge, ,,we gaan even een 'machine-uitval' bij het starten simuleren'' ...... oorspronkelijke tekst: richard, g3vgw. (uit het pi4sdh-nieuws 20/12) ---pi50vrz/a--- relayering bij pa5wim, pi4kgl en pi2hvn via pa3ffz-- u heeft gekeken naar het telex (rtty) bulletin van pi50vrz/a; heeft u berichten die in dit bulletin kunnen worden verwerkt, neem dan contact met ons op via: 1) vrza-zendstation telefoon (beantwoorder) 055-5792097 2) vrza-zendstation faxapparaat 055-5792337 3) vrza-zendstation e-mail (alle operators) pi4vrz(a)vrza.org 4) vrza-zendstation packet ( idem ) pi4vrz(a)pi8apd 5) vrza-zendstation postadres: centraal beheer t.a.v. zendstation pi50vrz/a postbus 700, 7300 hc apeldoorn. let op: de e-mail- en packet-adressering blijft, zoals die was!! =================================================================== ++++++de crew van pi50vrz/a wenst u heel gezellige kerstdagen++++++ =================================================================== -------- een ogenblik geduld. we schakelen over naar fone ---------- ========================================================================== Wilt u de ontvangst stopzetten stuur dan een mail vanaf het adres waarvan u zich heeft geabonneerd naar: listman@qth.vrza.org Zet in het subject van de mail: unsubscribe rtty-bul of gebruik deze link: mailto:listman@qth.vrza.org?subject=unsubscribe%20rtty-bul ==========================================================================