r t t y - b u l l e t i n         xx           -------------------------        xxxx       xxxxxx         wekelijks bulletin van pi4vrz/a      xxx  xxx        landelijk zendstation  van de   v r z a,     xxx    xxx       d e vereniging van radio zend amateurs    xxx vrza xxx      q t h           : apeldoorn - regio 05     xxx    xxx       locator         : c m 70 b  - j o 2 2 x f      xxx  xxx        frequenties apeldoorn: 7.050 mhz lsb,       xxxxxx         145.250 mhz en 433.575 mhz. fm rondstralend        xxxx          relais limburg  : 144.775 en 433.250 mhz vert.         xx           relais kagerland: 145.225 mhz fm rondstralend        --------      pi4vrz/a        datum           : zaterdag 6 november 2004      --------        redactie        : ron, pb0anl   dit bulletin wordt uitgezonden met een snelheid van 50 baud en een toonshift van 170 hz (1275 - 1445 hz) en op 40 meter in fsk/lsb   ---- pi4vrz/a -- met relayering bij pa5wim, pi4kgl ---- pi4vrz/a ----   van de redactie --------------- een heel goedemorgen, beste rtty-fans. vandaag het tweede deel over de ontwikkeling van radar voorafgaand en in de tweede wereldoorlog, getiteld: 'alan blumlein en de ontwikkeling van radar'. michiel heeft dit artikel vanuit het engels vertaald. het eerste deel werd in het bulletin van vorige week uitgezonden. verder ontbreekt natuurlijk de aktiviteitenkalender niet in dit bulletin. ik wens jullie allemaal weer een goede en storingsvrije ontvangst toe.   73, ron pb0anl   ---- pi4vrz/a -- met relayering bij pa5wim, pi4kgl ---- pi4vrz/a ----   alan blumlein en de ontwikkeling van radar ------------------------------------------ deel 2   de eerste experimenten in 1935   de eerste demonstratie vond plaats op 26 februari 1935, slechts 13 dagen na de vergadering. dit geeft duidelijk weer welke prioriteit het ministerie van defensie aan het opsporen van vliegtuigen gaf. de raf stelde een vliegtuig van het type 'handley page heyford bomber' ter beschikking om als doelwit op te treden. deze zou gevolgd moeten worden.   de heyford was een langzaam vliegtuig, dat voor het eerst al in 1930 had gevlogen. het was al enige jaren verouderd in 1935. het ontwerp van het vliegtuig was opmerkelijk, het belangrijkste was dat de maximumsnelheid slechts 142 mph (214 kilometer per uur) was. het was ook de laatste dubbeldekker-bommenwerper die de raf nog in dienst had genomen. voor de test-doeleinden was het met een vleugelspanne van ruim 25 meter een behoolijk groot object in de lucht om 'op te richten'.   de test zou uitgevoerd worden in een veld vlakbij het dorpje weedon, dat vlak bij daventry ligt. de heyford werd geinstrueerd om een route tussen weedon en de bbc-zender in daventry te vliegen. de detectie werd gedaan met een grote ontvanger die gekoppeld was aan een van de allereerste oscilloscopen. deze waren geleend van het national physics laboratory. ze waren afgestemd op de 49-meter golf- lengte die door de bbc-zender gebruikt werd. alle materialen werden achter in een kleine auto geladen en op de avond van 25 februari naar het het bewuste veld gereden. in de kou en het donker werd door wilkins en een asssistent de apparatuur klaargemaakt voor de test de volgende dag.   de volgende morgen steeg de piloot van de hetford, r.s. blucke, op vanaf farnborough en klom naar 6000 voet hoogte (d.i. 2000 meter). hij begon de route op zijn vluchtplan te vliegen. in de auto op het veld hadden wilkins en zijn assistant de ontvanger op de frequentie van de bbc-zender in daventry afgestemd. toen de bommenwerper over- vloog werd het stabiele signaal van de zender op de oscilloscoop gestoord. in het beeld ging de sterkte van het signaal op en neer, op die manier aantonend dat een meetbare hoeveelheid radio-energie door het vliegtuig boven in de lucht gereflecteerd werd.   de mensen van het ministerie keken hoe het signaal een indicatie van het vliegtuig in de buurt aangaf. ze waren in staat om bijna vijf minuten lang het vliegtuig te volgen (wat overeenkwam met een bereik van ongeveer 8 mijl of 12 kilometer). het experiment was een volledig succes en had overtuigend bewezen dat de detectie van vliegtuigen door middel van radio mogelijk was.   na de eerste test werd een bedrag van tienduizend pond ter beschik- king gesteld om het werk voort te zetten. medewerkers en weten- schappers werden uit de stad van het radio reseach laboratory gehaald, waaronder natuurlijk watson-watt en wilkins. radio direction finding (rdf), zoals het bekend werd, werd wel onmiddelijk in de hoogte klasse van geheimhouding geplaatst: radar was ontdekt...   van 'chain home' naar h2s   als gevolg van het succes van de eerste demonstratie verhuisde het team van ontwikkelaars naar een afgelegen plaatsje bij orfordness, aan kustlijn bij suffolk, een kleine 135 meter noordoost van londen. hier begon het opzetten van de eerste experimentele radarsystemen. en er werd snel vooruitgang geboekt. half juni 1935 waren de weten- schappers er in geslaagd om reflecties te meten van een vliegende boot op een afstand van 25 kilometer en in september was deze afstand al 60 kilometer. eind 1935 was het bereik al gegroeid tot 120 kilometer.   in maart 1936 verhuisde de groep van orfordness naar bawdsey manor, een stukje naar beneden langs de kust van suffolk. rond deze tijd werden er plannen gemaakt om een keten van radar-ontvangstantennes te bouwen langs de oostkust van engeland en schotland. de eerste werden gebouwd tussen juni 1936 en juni 1937, als onderdeel van wat bekend zou worden als de 'ministerie van defensie teststations, type 1', of 'chain home'.   chain home bestond uit een serie van enorme torens, elk ruim 100 meter hoog. ze verschenen overal langs de kustlijn van oostelijk engeland. het was deze keten dat het dramatisch effect had tijdens de slag om engeland in 1940, waarbij britse jachtvliegtuig-piloten naar de duitse bommenwerpers geleid werden.   later in de oorlog werd een radar systeem om bommenwerpers te be- geleiden noodzakelijk. het was de bedoeling dat het bombarderen van steden in duitsland nog makkelijker zou worden. dit systeem zou bekend worden als 'h2s'. h2s produceerde een kaartachtig plaatje van de grond onder het vliegtuig, waardoor een snelle identificatie van het gebied mogelijk werd en het vinden van specifieke doelen vergemakkelijkt werd.   alan blumlein was het hoofd van het emi-team dat verantwoordelijk was voor de ontwikkeling van de elektronica voor het h2s radar- programma. tijdens het werk aan dit systeem werd blumlein en enkele van zijn collega’s gedood tijdens eeen demonstratievlucht in een halifax bommenwerper.   ondanks het verlies van alan blumlein en andere belangrijke staf van het h2s ontwikkelteam, werd het project toch afgemaakt. h2s werd uiteindelijk een van de meest belangrijke radar-ontwikkelingen van de tweede wereldoorlog, dat het mogelijk maakte om effectief vijandelijke doelen te bombarderen. de precisie die daarbij gehaald werd was nog nooit daarvoor bereikt.   het wordt vaak gezegd dat de atoombom het einde van de tweede wereldoorlog betekende, maar dat radar de oorlog voor de gealli- eerden heeft gewonnen. als dat het geval was, dat is h2s zeer zeker het meest belangrijke radarsysteem geweest, dat het mogelijk maakte om de oorlog te winnen.   ---- pi4vrz/a -- met relayering bij pa5wim, pi4kgl ---- pi4vrz/a ----   van de afdeling groningen. -------------------------- agenda voor de komende tijd: 16-11-2004 lezing door dick fijlstra pa0dfn over vossenjachten 21-12-2004 organiseert v2g een verkoping u kunt ook deze keer uw overbodig geworden spullen weer ter verkoping aanbieden.   de afdeling groningen houdt haar bijeenkomsten in buurtcentrum de wende, goudlaan 555, 9743 cp groningen, telefoon 050 5777324. de aanvang is 19:30 uur. de qsl-manager zal tijdig aanwezig zijn. we hopen iedereen weer te zien voor de interessante lezingen en het onderlinge qso. op internet bevat http://www.intercon.nl/v2g het laatste afdelingsnieuws. wil je graag van wijzingen op de website een bericht ontvangen stuur dan even een e-mail naar pg7e(at)amsat.org.   ---- pi4vrz/a -- met relayering bij pa5wim, pi4kgl ---- pi4vrz/a ----   vrza qso party 2004 ------------------- op zondag 21 november 2004 zal wederom de vrza qso party gehouden worden ter viering van de 53e verjaardag van de vrza  deze qso party zal in het teken staan van een gezellige bijeenkomst via de radio, waarbij zo veel mogelijk vrza clubstations in de lucht zullen zijn. het is geen contest, dus u hoeft ook geen volgnummers uit te wisselen. wel kunt u deze dag het bijzonder mooie divisional award in de wacht slepen met de vermelding '14e vrza qso party 2004'.   ---- pi4vrz/a -- met relayering bij pa5wim, pi4kgl ---- pi4vrz/a ----   aktiviteiten kalender --------------------- 6 nov.     : radio onderdelenmarkt assen, flowerdome eelde.            : hambeurs zelzate in belgie 21 nov.    : de 14e vrza qso-party.              (de microwave roundtable te leuven in belgie die ook op              deze datum stond gepland is uitgesteld). 27 nov.    : radiovlooienmarkt frag. 4 dec.     : amateurfunkmarkt in dortmund. 12 dec.    : radio infomarkt kar, cultureel centrum den herd              te bladel. 19 dec.    : hambeurs sint-truiden (b).   ---- pi4vrz/a -- met relayering bij pa5wim, pi4kgl ---- pi4vrz/a ----   u heeft gekeken naar het telex (rtty) bulletin van pi4vrz/a. heeft u berichten die in dit bulletin kunnen worden verwerkt, neem dan contact op met pi4vrz/a:   1) telefoon (beantwoorder): 055-5792097 2) faxapparaat            : 055-5792337 3) e-mail (alle operators): pi4vrz(a)vrza.org 4) packet                 : pi4vrz(a)pi8apd   -- pi4vrz/a --------- we schakelen nu over op fone ------------------