• De VRZA, voor radioamateurs, heeft een energiek bestuur, en een ALV waar elk lid een stem heeft. Het betere alternatief. Word daarom lid van de VRZA voor slechts € 30 per jaar! (En gezinsleden voor slechts € 10 per jaar!)

58e WAP contest

Het is alweer bijna zover. De 58e Werk alle Provincies contest zal op zaterdag 13 juni plaatsvinden op de banden van 6 meter en hoger.

Op dit moment hebben we al 10 afdelingen die zich hebben opgegeven en zij hopen natuurlijk veel QSO’s te maken met hun eigen leden (dat kan vaak al met een portofoon) en met de amateurs uit de aangrenzende provincies die een verticaal op hun dak hebben staan of wat verder in het land voor de mensen die met een beam kunnen werken.

De afdelingen die zich nu hebben opgegeven zijn:

PI4ADH, PI4EHV. PI4FLD, PI4GN, PI4RCB, PI4DHG, PI4ZLB, PI4TWN, PI4EMN, PI4EDE, PI4ZWN, PI4TS en PI4VRZ.
Of download hier de deelnemerslijst.

Zie je jouw afdeling er nog niet bij staan maar doen jullie wel mee, stuur dan een bericht naar  Karin PA2KM.

Heeft jouw afdeling nog niets laten horen of geregeld maar wil jij/jullie de clubcall wel in de lucht brengen, meld dit dan bij jouw afdelingsbestuur en laat ze de contestmanager mailen.Ik hoop jullie allemaal te horen tijdens deze leuke contest waarbij je ook het Divisional Award kunt verdienen of het Werk alle Provincies Award kunt verdienen.

Karin PA2KM, VRZA contestmanager NLC en WAP.

 

PC38EU – Texel eiland

Net als in 2025 zal PC38EU actief zijn in de IOTA contest

Van 24 t/m 26 juli 2026 zullen Dennis PA2DK en Pim PA5PR actief zijn en meedoen in de IOTA contest vanaf Texel eiland, IOTA referentie EU-038. Voor de gelegenheid zullen zij de speciale call PC38EU gebruiken. QSL via bureau en LOTW. Buiten de contest zullen we ook proberen actief te zijn op 6m voor de amateurs die EU-038 op VHF willen proberen te werken.

WAP-contest 2026

Over één maand is het al zo ver. De 58e Werk Alle Provincies contest wordt op zaterdag 13 juni gehouden. Zoals elk jaar wordt deze in het tweede volle weekend in juni gehouden. De contest waarbij we multipliers kunnen scoren door zoveel mogelijk verschillende provincies te werken en extra multipliers door een verbinding met de VRZA afdelingsstations.

Wisselbokaal
Sinds 2024 is er een wisselbokaal te verdienen. In 2024 en 2025 is deze door PI4GC verdiend. Zij
hebben hem op de jaarvergadering van de VRZA weer uitgereikt gekregen.

Meedoen met de contest kan als Clubstation en als Individuele operator

Clubstations
Alle deelnemende VRZA afdelingen kunnen punten verdienen voor het klassement van de afdelingsbeker.
Je kunt deelnemen vanuit je clubshack, bij iemand thuis, maar misschien maken jullie er wel een velddag van. Je kunt als multi operator meedoen maar ook als single operator de clubcall in de lucht brengen.

VRZA afdelingen die deelnemen kunnen mij uiterlijk 31 mei per mail laten weten of ze als afdeling
deel gaan nemen. Jullie zullen vanaf 5 juni 2026 op de landelijke website vermeld worden zodat alle deelnemers weten naar welke stations ze uit kunnen luisteren om extra multipliers te verdienen.

Afdelingsbeker
Met de verbindingen die in de WAP contest gemaakt worden kunnen door alle deelnemende VRZAleden ook punten verdiend worden voor de VRZA-afdelingsbeker voor de afdeling waar ze bij staan ingeschreven. Geef dan ook in het summary-log aan van welke VRZA afdeling je lid bent. Per vijf verbindingen heb je al een afdelingspunt te pakken. Activeer je clubleden en je hebt helemaal geen grote antenne en groot vermogen nodig om punten te scoren.

We hopen dat het weer een gezellige contest wordt met goede condities zodat we veel verbindingen kunnen maken.

73 Karin PA2KM contestmanager VRZA NLC en WAP

Voor het WAP-contest reglement klik hier

Doe mee met WAAD 2026: Samen sterk in de ether!

Enkele maanden geleden deden we een oproep om samen aandacht te vragen voor Wereld Autisme Dag (2 april) en wat een geweldige respons hebben we ontvangen. Dank daarvoor!

Inmiddels staan er 6 speciale WAAD-stations klaar, bemand door maar liefst 25 enthousiaste radioamateurs door heel Nederland. Vanaf 20 maart gaan we van start met de activatie en kan je QSO’s verzamelen voor het speciale WAAD-award.

Maar… we zijn er nog niet helemaal! Er zijn nog twee speciale roepnamen beschikbaar in de reeks: PE26WAAD en PF26WAAD. Wil jij ook bijdragen aan meer begrip en acceptatie voor mensen met autisme én actief zijn met een unieke special call? Dit is je kans!

Interesse om een eigen station te draaien of aan te sluiten bij één van de bestaande teams?
Stuur dan een e-mail voor meer informatie.

We hopen je in ons team te verwelkomen of je te ontmoeten via de ether!

73, Team WAAD 2026

Meedoen met de PACC?

PI4AMF in Bunschoten-Spakenburg kan nog wel wat versterking gebruiken.

Wij zijn een station wat zich kan meten met de beste in Nederland.
Ben je een ervaren thuiscontester, misschien wil je wel een keer in clubverband meedoen.
Of je nou CW of SSB wil werken, in beide gevallen ben je welkom.
De contest duurt van 14 februari 12:00 UTC tot 15 februari 12:00 UTC.
Wil je graag meedoen, maar kun je alleen op bepaalde tijden, ook dan ben je welkom.
Mail naar [email protected] voor meer informatie.

Foto: PC2K


Activatie PD6LB KNRM Urk

Een aantal Urker zendamateurs gaan op zaterdag 1 november tussen 08:00 tot 17:00 het KNRM station Urk activeren. Ze proberen die dag vanuit het boothuis van de Urker KNRM reddingsboot zoveel mogelijk verbindingen te maken op de 40, 20 en 10 meterband. Misschien een idee voor meer amateurs om ook een reddingsbootstation te activeren, of om dit volgend jaar gezamenlijk te doen. Er zijn immers meerdere reddingstations in Nederland. Op Urk zullen de roepletters PD6LB (Live Boat) gebruikt worden.

Interesse om volgend jaar mee te doen? Voor meer informatie kunt u een e-mail sturen naaar PD7URK.

Ook dit jaar vond aan het begin van de zomer weer een WAP contest plaats

Op 14 juni werd er vanuit menig club- of privéshack verbinding gemaakt met de bedoeling zoveel mogelijk provincies te werken en natuurlijk ook zoveel mogelijk VRZA afdelingsstations te verzamelen.
Er hebben dit jaar 12 stations hun uitslag opgestuurd waarvan 10 clubstations.

Dit jaar deden er 9 VRZA-afdelingsstations inclusief PI4VRZ mee. Helaas heeft maar de helft van onze afdelingen een station in de lucht gezet. Hierdoor is de kans om het speciale divisional-award te behalen verkleind. Daarnaast scheelt het deelnemers aan de WAP contest natuurlijk een heleboel multipliers voor de afdelingsstations en voor de provincies.

Bij het doorlopen van de ingestuurde logs kan ik wel constateren dat er in elke provincie minstens één amateur actief is geweest. Soms is dat iemand die slechts één verbinding heeft gemaakt met een clubstation bijv. vanuit Flevoland en Drenthe en soms zijn dat stations die de hele contest actief geweest zoals bijv. Utrecht, Zeeland en Noord-Holland.

De wisselbeker

De winnaar van dit jaar is PI4CG een contestgroep die als clubstation geen deel uitmaakt van de VRZA maar waarvan de leden wel allemaal lid zijn van onze vereniging. Gefeliciteerd aan deze YL en OM’s met het behaalde resultaat. Vorig jaar hadden zij ook al de koppositie en daarmee de wisselbeker gewonnen. Deze kan dus bij hun in de koffieruimte blijven staan. Op de foto: Paul PD2PKM van PI4CG met de wisselbeker.

Het was dit jaar de 57e editie. Op naar de 60. Ik droom ervan dat dan alle VRZA-afdelingen een station in de lucht brengen. Helpen jullie mijn droom uitkomen? Ga dan dit jaar alvast eens rond kijken naar de bemanning van het clubstation en misschien ook een plaats waarvandaan je kunt uitkomen want niet elke afdeling is in het bezit van een eigen clubshack. Oefenen met contesten op deze hoge banden kun je natuurlijk door deel te nemen aan de locatorcontest. Een maandelijkse contest georganiseerd onder de VRZA vlag.

Ik hoor je graag op de tweede dinsdag van de maand op de 6,4 of 2 meter band of de 70, 24 of 13 cm band of volgend jaar in de WAP contest op één van deze banden. Bekijk de uitslag van de WAP contest hier

Karin Mijnders PA2KM VRZA contestmanager

Foto door Wijnand Mijnders PA3HFJ.

Nederlandse Locator Contest

In augustus werd op de tweede dinsdag van de maand de 236e Nederlandse Locator Contest (NLC) gehouden.

Je kon aan het aantal deelnemers merken dat het vakantieseizoen bezig was. Het was ook best wel heet op menig zolderkamertje waar de shack zich vaak bevind.

De condities waren wisselend. Op twee meter ging het wat moeizaam maar op 70 cm waren er mooie openingen. Amateurs die naast de NLC ook meedoen aan de 70 cm contest van de DAC waren hier blij mee en er stonden dan ook vele Britse stations in het log.

Deze maand hadden we weer een nieuwe inzender. Hij had weliswaar slechts twee verbindingen gemaakt en dan nog met één amateur op twee banden maar het begin is er zullen we maar zeggen. En bij ons telt elke verbinding. Als je lid bent van een VRZA afdeling krijg je al een punt voor je afdeling zodra je één verbinding hebt gemaakt. Maak je dan ook op een andere band nog één verbinding dan is dat ook een punt. Verder tellen elke 5 QSO’s op een band voor een punt. Dat kan dus best oplopen. Als je je afdeling dus aan de beker wilt helpen loont het om mee te doen met de NLC. Ook tijdens de WAP contest kun je afdelingspunten verdienen.

De multipliers voor jouw eigen score verdien je in deze contest met de unieke locators. Op dit moment zijn de meeste deelnemers voornamelijk te vinden in het westen van het land. Het zou toch mooi zijn als ook de amateurs uit het oosten eens op de dinsdagavond op de hoge banden te horen zouden zijn. Hoe meer zielen hoe meer vreugd, maar ook dus hoe meer activiteit en hoe meer multipliers en afdelingspunten. Wie pakt de handschoen op? Wie uit het oosten van het land stuurt als eerste een log in voor de locatorcontest? Het reglement is te vinden op de website.

Bekijk hier de uitslag

Graag tot horens.

Karin PA2KM Contestmanager VRZA Nederlandse Locator Contest

Radioamateurs wereldwijd maken zich op voor RSGB IOTA Contest 2025

Komend weekend barst de jaarlijkse RSGB IOTA Contest weer los, een van de meest internationale en sfeervolle radiosportevenementen op de kalender. Van zaterdag 26 juli 12:00 UTC tot zondag 27 juli 12:00 UTC zullen duizenden radioamateurs wereldwijd proberen zoveel mogelijk ‘eilandstations’ te werken op de HF-banden.

De contest, georganiseerd door de Radio Society of Great Britain (RSGB),
draait om het activeren en werken van eilanden binnen het Islands on the Air (IOTA) programma. Met meer dan 1.100 geactiveerde eilandgroepen is het een unieke kans om zeldzame IOTA-referenties te loggen en punten te scoren voor awards.

Wat kun je verwachten?

  • Activiteit op 80m, 40m, 20m, 15m en 10m in CW en SSB
  • Zowel ‘eilandstations’ als ‘vaste wal stations’ kunnen deelnemen
  • Uitdagingen in propagatie, strategie en logdiscipline
  • Nieuwe regels: zelfspotting is nu toegestaan, en de Multi-2 categorie is verduidelijkt

Voor velen is de IOTA Contest hét hoogtepunt van het contestseizoen. Of je nu vanuit je eigen shack werkt of een expeditie plant naar een afgelegen eiland, het belooft een weekend vol avontuur, techniek en gezelligheid te worden. Meer informatie en het volledige reglement is hier te vinden: officiële RSGB IOTA Contest pagina.

Dus… antennes testen, logsoftware updaten en koffie inslaan,
want… het IOTA-weekend komt eraan!

73, Jaap Verheul PA3DTR

Zendamateurs gezocht voor jaarlijkse radioactivatie rondom Wereld Autismedag

Na eerdere succesvolle activatie van PA23WAAD en PA24WAAD, zoeken we enthousiaste zendamateurs die willen bijdragen aan de activering van speciale roepnamen rondom Wereld Autisme dag op 2 april 2026. Dit initiatief draagt bij aan wereldwijde bewustwording rondom autisme en versterkt de onderlinge verbinding binnen de radioamateur community. Of je nu zelf autisme hebt, familie of (klein-)kinderen met autisme hebt of ons wil helpen hier aandacht voor te vragen, wees welkom! Interesse? Stuur een mailtje naar [email protected] voor meer informatie.

Barry – PC1K   Kees – NL10743   Laurens – PF3X
QRZ pagina
Meer info over autisme